خطر ابتلا به چاقی از دوران کودکی رقم می­خورد

گرلین هورمونی که بوسیله معده تولید می­شود مسئول احساس گرسنگی در بدن ما است. این هورمون میل به خوردن غذا را با تأثیر بر نورنهایی که در بخش کوچکی از مغز بنام هیپوتالاموس قرار دارند در ما القاء می­کند. به عبارت دیگر گرلین توسط معده تولید می­شود تا به مغز اطلاع دهد که بدن ما نیاز به خوردن غذا دارد.

تحقیق جدید نشان داد در برخی از افراد هورمون گرلین از دوران نوزادی بیش از حد ترشح می­شود و افزایش ترشح این هورمون بروی تکامل مغزی آنها تأثیر گذاشته و سبب می­شود آنها دائماً در بزرگسالی احساس گرسنگی کنند، این موضوع سبب افزایش خطر اختلالات متابولیکی از جمله چاقی، بیمایهای قلبی عروقی و دیابت نوع 2 می­شود.

این تحقیق توسط محققان انستیتوی تحقیقاتی Sabanدر بیمارستان کودکان لس آنجلس انجام شد و نتایج آن در مجله the journal of clinical investigationمنتشر گردید. نتایج این تحقیق نشان می­دهد در برخی افراد چاق ترشح هورمون گرلین بیش از حد است و همین موضوع سبب احساس گرسنگی شدید در این افراد می­شود.

محققان با انجام دو آزمایش بر روی نوزاد موشهای آزمایشگاهی به این نتایج دست یافتند، در آزمایش نخست آنها ترشح هورمون گرلین را محدود نمودند و در آزمایش دوم تولید آنرا سرعت بخشیدند. در هر دوی این آزمایشات اختلالات متابولیکی قابل توجهی مشاهده گردید. این موضوع نشان می­دهد که ترشح بیش از حد کم یا زیاد این هورمون در نوزادان تازه متولد شده موش موجب افزایش خطر بروز اختلالات متابولیکی مانند چاقی و دیابت نوع 2 در بزرگسالی می­گردد.

این مطالعه بر اهمیت حفظ مقدار گرلین در یک سطح طبیعی را برای حفظ سلامت کودکان تأکید می­کند والدین می­توانند در حفظ تعادل ترشح هورمون گرلین به کودکان خود کمک کنند، این کار از طریق اطمینان از خواب کافی کودکان امکان پذیر است کم خوابی با افزایش بیش از حد هورمون گرلین در ارتباط است.

پرفسور Bouretاستادیار طب اطفال در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می­گوید: ما نشان دادیم که سطح هورمون گرلین در نوزادان مستقیماً بر تکامل هیپوتالاموس در مغز تأثیر دارد، این بخش از مغز با اشتها و تنظیم متابولیسم در ارتباط است.

نتایج این تحقیق به وجود ارتباطی بین بلوغ محور مغز- معده  و استعداد ابتلا به چاقی، دیابت و بیماریهای قلبی عروقی در بزرگسالی اشاره می­کند.

به گفته پرفسور Bouret: مطالعه اخیر اهمیت حفظ تعادلی سالم در غلظت هورمون گرلین در مراحل اولیه زندگی را برای اطمینان از تکامل صحیح و مناسب مراکز تغذیه­ای مغز نشان می­دهد.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2015/jan/obesity-risk-may-be-established-during-childhood-97387026.html